Tornar

APUNTS DE PATRIMONI CONTRA EL CONFINAMENT #2

Segurament aquesta plata ja la coneixeu. Forma part de la nostra col·lecció des de fa més de 20 anys.

Volem parlar ara de l’escena central, tan curiosa, de la que coneixem molt més gràcies al colossal treball d’Alexius Feit, publicat en 2017 i titulat “Iconographie de la faïence d’Alcora, 1727-1798”, i que vam tindre el plaer de presentar al Museu de Ceràmica de l’Alcora el 18 de maig de 2017, Dia Internacional dels Museus, dins dels actes de MaigCeràmic 2017.

Alexius Feit ha identificat els gravats que han servit de model per a aquesta plata com a obra de Giacinto Gimignani (Pistoia, 1606 – Roma, 1681), i es troben inclosos en la seua obra “Scherzi e giuochi diversi de putti” (“Bromes i jocs infantils diversos”).

Feit afegeix que en el segle XVII els jocs infantils van ser temes populars per als gravadors, com ara Wenceslaus Hollar a Flandes (“Kinderspiele”, 30 planxes), o Claudine Bouzonnet-Stella a França (“Jeux et plaisirs d’Enfants”, 45 planxes). Els dos gravats de Gimignani, realitzats cap a 1647, van ser els models de l’escena representada en aquesta font circular amb randes a la vora. Per a omplir el “buit” sobre i sota el dibuix de la plata, els artistes de l’Alcora van afegir arquitectures i paisatges, respectivament. Les dimensions dels personatges dels gravats i del dibuix en la plata es corresponen.