La Real Fábrica. Educación patrimonial y comunitaria
Coincidint amb l’adquisició dels espais que ocupen la Real Fàbrica de Pisa i Porcellana del Comte d’Aranda, al maig de 2017, cinc centres educatius de la localitat inicien un projecte d’innovació educativa sota el títol “La Real Fàbrica en el 2027: Recuperem el nostre patrimoni, sumem competències i restem desigualtats”.
A través de les bases teòriques del projecte la Comunitat Educativa promulga el seu desig de convertir-se en portaveu i guardiana del procés de recuperació de la Real Fàbrica; vigilant la continuïtat de la seua recuperació més enllà dels temps polítics i participant en la decisió sobre els futurs usos de les instal·lacions: “És essencial prioritzar la seua reconversió com a futur centre d’innovació, creativitat artística i gaudi ciutadà, on tinguen cabuda tot tipus d’infraestructures culturals de les quals ara emmalalteix la localitat”.
Al maig de 2018 i com a conseqüència de l’impacte de la implementació del primer projecte se suma una segona proposta: “La Real Fàbrica: 300 anys d’innovació, memòria i territori”, un nou projecte d’innovació educativa que recull en la seua base teòrica l’impacte en el territori i comarca de la fundació en 1727 de la factoria de l’Alcora. Promovent que en la recuperació de l’espai s’impulse el seu paper com a vertebrador del territori.
El primer dels projectes està constituït per cinc centres de l’Alcora: CEIP Grangel Mascarós, CEIP Conde d’Aranda, CEIP Puértolas Pardo, CEIP la Salle, CFPA Tirant lo Blanc de l’Alcora, a ells se suma l’IES Ximén d’Urrea a l’inici de curs, tots sota la coordinació de Noel Manzanares Juan, directora del CEIP Grangel Mascarós. El segon projecte es constitueix de forma independent per a poder presentar-se a les ajudes d’investigació i innovació educativa de la Generalitat Valenciana que limita l’agrupació de centres educatius en un número de 5, però manté el mateix marc teòric. Aquest segon grup de treball ha quedat conformat pels centres: IES Ximén d’Urrea (l’Alcora) i els centres de la comarca CEIP Naram (Figueroles), CEIP Costur (Costur) i CEIP Comtessa de Llucena (Llucena) i està coordinat per Daniel Andrés Roig, Director del Departament de Geografia i Història de la IES Ximén d’Urrea.
Com a tècnic extern a l’educació reglada la coordinació queda càrrec de Teresa Artero Gonell, Tècnic de Didàctica del Museu de Ceràmica de l’Alcora.