Tornar

Presentan L’Alcalatén Adaptada, un proyecto de innovación educativa por la accesibilidad y la inclusión

L’Escola Superior de Ceràmica de l’Alcora (Escal) ha acollit la presentació de L’Alcalatén Adapta, un projecte coral i social d’innovació educativa que sorgeix a partir de la necessitat de fer accessible als alumnes i veïns amb diversitat funcional tot l’entorn en el qual es mouen, incrementant la seua seguretat.

La iniciativa, impulsada pels centres educatius de la comarca i l’Ajuntament, a través del Museu de Ceràmica, amb la col·laboració de l’Escal, persegueix dos objectius.

El principal és crear llocs i espais per tal de millorar la vida de tots els ciutadans i ciutadanes de la comarca de l’Alcalatén; es tracta de millorar l’entorn per a millorar el desplaçament i l’accés a la cultura de totes les persones.

El segon objectiu és conscienciar l’alumnat de tots els centres educatius de la comarca que totes les persones som diferents i tenim diferents necessitats i que cal percebre la diferència amb la qual algunes persones viuen el seu dia a dia i les limitacions i les dificultats que poden trobar en el seu entorn per a dur a terme activitats quotidianes com ara anar a comprar, travessar un carrer o gaudir d’una peça de ceràmica.

En la iniciativa participen al voltant de 1.500 persones; estan implicades totes les etapes educatives: infantil, EP, ESO, batxillerat, mòduls, EPA i ESCAL. “Per a millorar aquest entorn, és fonamental comptar amb les opinions, treball i valoració dels alumnes per a prioritzar les actuacions a partir de les seues necessitats i interessos”.

Dins de L’Alcalatén Adaptada s’han determinat tres línies d’actuació.

D’una banda, la realització de pictogrames acompanyats amb Braille, que facilitaran la comprensió de persones amb dificultats comunicatives, per a diferents espais i serveis de l’entorn.

El segon projecte és fer comprensibles/accessibles els passos de vianants. Es treballarà l’accés i desplaçament de les persones amb dificultats de mobilitat en les diferents poblacions de la comarca.

El tercer projecte consistirà a reproduir peces de ceràmica del Museu de Ceràmica de l’Alcora en 3D, amb relleus que imiten la iconografia en la pintura. També es pretén fer plànols hàptics amb relleu dels llocs que es consideren d’interés, una iniciativa de la qual podran gaudir tots els veïns.

En aquest curs 21/22 s’ha començat amb els pictogrames, acompanyats amb el text escrit del seu significat i amb l’escriptura Braille per a persones amb dificultats visuals. Els pictogrames s’han triat entre les aportacions dels alumnes de tots els centres educatius i de les famílies amb aquestes necessitats.

Col·laboració de l’ESCAL

L’Escola Superior de Ceràmica de l’Alcora ha ajudat a fer realitat l’elaboració dels pictogrames triats. Ho ha fet des de 2 assignatures del Títol Superior d’Arts Plàstiques, especialitat en Ceràmica, on s’ha aplicat la metodologia ApS i s’ha demostrat que és possible aprendre i ajudar per a consolidar al mateix temps coneixements, actituds i valors com poden ser l’empatia, la generositat, l’altruisme i el ser sensible a les necessitats de l’entorn.

Les noves tecnologies en el sector industrial ceràmic han introduït sistemes CAD-CAM cada vegada més sofisticats en el procés de disseny i decoració de paviments i revestiments ceràmics que els estudiants han d’aprendre. Els alumnes han aplicat aquests coneixements adquirits en les assignatures per a adaptar un sistema de comunicació SAAC al mitjà ceràmic com a solució a la senyalització d’espais per a persones amb diversitat funcional, considerant que la ceràmica és un material extraordinari perquè el pictograma perdure en el temps tant en zones d’exterior com d’interior.

Amb els coneixements sobre el disseny de relleus ceràmics, s’ha realitzat una investigació sobre com adaptar el sistema de lectoescriptura braille a la ceràmica en el qual han col·laborat de manera activa 3 xiques invidents de la localitat. Els alumnes han aconseguit realitzar els dissenys de les paraules dels pictogrames en motles per a donar-los al Museu de Ceràmica de l’Alcora on, en el seu taller de ceràmica, les xiquetes i xiquets de la comarca participaran en la reproducció de les paraules i així conscienciar a totes les edats en l’accessibilitat fonamentada en el disseny per a tots i l’autonomia personal, amb una visió més oberta de les necessitats existents, assumint la pluralitat de les persones i el disseny a mesura de la diversitat humana.

També s’ha dissenyat un alfabet braille en fitxes d’escaiola, perquè, mitjançant el joc de reproduir amb argila lletres i construir paraules en diferents llengües, els xiquets aconseguisquen comprendre el sistema de lectoescriptura.

Finalment, l’Escal ha participat en el projecte l’Alcalatén adaptada amb el TFG de l’alumna Ana Mª Valentina Fulger titulat “Mapes hàptics ceràmics accessibles a persones invidents o de visió reduïda”.

Un mapa hàptic és un pla amb relleus que mostra als invidents a situar-se. Està conformat per figures d’altorrelleu i lletres amb la seua respectiva transcripció braille. Aquest pla inclou un contrast de colors que permeten diferenciar les representacions gràfiques.

Valentina ha investigat i aplicat els coneixements adquirits al llarg de la seua formació en l’Escal per a adaptar els mapes hàptics al mitjà ceràmic i ha realitzat el de la Reial Fàbrica de l’Alcora en ceràmica, amb la intenció de convertir un dels espais més emblemàtics de la població i de la història de la producció ceràmica en un lloc accessible per a persones invidents o amb visibilitat reduïda, ja que el bé d’interés històric i cultural es troba dins d’un pla de recuperació i gestió com reactivador i revitalitzador de la localitat.