LA REIAL FÀBRICA. EDUCACIÓ PATRIMONIAL I COMUNITÀRIA

Coincidint amb l’adquisició dels espais que ocupen la Reial Fàbrica de Pisa i Porcellana del Comte d’Aranda, el maig de 2017, cinc centres educatius de la localitat inicien un projecte d’innovació educativa sota el títol “la Reial Fàbrica en el 2027: recuperem el nostre patrimoni, sumem competències i restem desigualtats”.

A través de les bases teòriques del projecte, la comunitat educativa mostra el seu desig de convertir-se en portaveu i guardiana del procés de recuperació de la Reial Fàbrica, vigilant la continuïtat de la seua recuperació més enllà dels temps polítics i participant en la decisió sobre els futurs usos de les instal·lacions: “És essencial prioritzar la seua reconversió com a futur centre d’innovació, creativitat artística i gaudi ciutadà, on tinguen cabuda tot tipus d’infraestructures culturals de les quals ara està mancada la localitat”.

Al maig de 2018, i com a conseqüència de l’impacte de la implementació del primer projecte, se suma una segona proposta: “La Reial Fàbrica: 300 anys d’innovació, memòria i territori”, un nou projecte d’innovació educativa que recull en la seua base teòrica l’impacte en el territori i la comarca de la fundació, en 1727, de la factoria de l’Alcora, promovent que en la recuperació de l’espai s’impulse el seu paper com a eix vertebrador del territori.

El primer dels projectes està constituït per cinc centres de l’Alcora: CEIP Francisco Grangel Mascarós, CEIP Comte d’Aranda, CEIP Puértolas Pardo, CEIP La Salle i CP d’FPA Tirant lo Blanc; als quals se suma l’IES Ximén d’Urrea a l’inici de curs, tots sota la coordinació de Noel Manzanares Juan, directora del CEIP Francisco Grangel Mascarós. El segon projecte es constitueix de forma independent per a poder presentar-se a les ajudes d’investigació i innovació educativa de la Generalitat Valenciana, que limita l’agrupació de centres educatius en un número de 5, però manté el mateix marc teòric. Aquest segon grup de treball ha quedat conformat pels centres: IES Ximén d’Urrea (l’Alcora) i els centres de la comarca CEIP Naram (Figueroles), CEIP Costur (Costur) i CEIP Comtessa de Llucena (Llucena) i està coordinat per Daniel Andrés Roig, director del Departament de Geografia i Història de l’IES Ximén d’Urrea.

Com a tècnic extern a l’educació reglada, la coordinació queda a càrrec de Teresa Artero Gonell, tècnica de Didàctica del Museu de Ceràmica de l’Alcora.