Tornar

L’Alcora Ruta Barroca de la Ceràmica

6 i 7 d’abril de 2024, a les 11:00 h.
Eixida: Plaça Convent (front església de Sant Francesc)

Finalización: Museu de Ceràmica de l’Alcora

Durada aproximada: 2 hores

Places limitades: 30 per sessió

Inscripcions: Grups Complets / Al maig es tornarà a realitzar l’activitat, pròximament s’anunciaran les dates exactes.

Al segle XVIII la ceràmica de la Reial Fàbrica de Pisa i Porcellana del Comte d’Aranda, a l’Alcora, va marcar un de les fites més destacades de la història de la ceràmica espanyola, i la seua producció es va distribuir a través de tot el món.

Més enllà d’aquesta projecció internacional, la Reial Fàbrica va deixar la seua petjada també a nivell local, mitjançant la intervenció dels artistes de la manufactura comtal en els programes decoratius barrocs de diferents edificis religiosos (esglésies de Sant Francesc i la Sang, ermita del Calvari), interpretant i adaptant alguns models ornamentals emprats a la Reial Fàbrica.
Però el Barroc és present en altres immobles de l’Alcora i, per descomptat, en el Museu de Ceràmica. De la mà de Maxim García Conejos, llicenciat en Història de l’Art, realitzarem una ruta interpretativa en la qual, a partir dels elements conservats (fonamentalment ceràmica, frescos i esgrafiats), ens aproximarem a la presència de l’art barroc a l’Alcora des d’un punt de vista desconegut o poc valorat, posant de manifest la influència de la Reial Fàbrica del Comte d’Aranda en altres disciplines artístiques.

La ruta s’inicia a l’església de Sant Francesc (frescos del segle XVIII), al costat de la Reial Fàbrica, i continuarà per la plaça de l’Església (edifici del segle XVIII i sotabalcons ceràmics), l’església de l’Assumpció (esgrafiats bícroms de finals del segle XVII), la capella de Marco (amb profusa taulelleria valenciana, 1740-1744) i l’església de la Sang (decoració murària amb rocalles i motius al·lusius a la Passió). Finalitzarà al Museu de Ceràmica per a comentar elements tan destacats com les plaques procedents del Calvari (c.1775), el xinesc en la cultura visual del set-cents a través de la ceràmica, la «Commedia dell’arte» com a moda popular del XVIII, finalitzant amb un xicotet audiovisual amb la incorporació d’elements no visitats (ermita de Sant Vicent, Calvari, església de la Foia…).